söndag 4 april 2010

Flöj


Fler än jag som undrade över orde flöj, i gårdagens inlägg?

"Den gamla hästen slog de järnskodda hovarna i snösörjan, lade manken till och satte i väg mot stranden i stora flöj."

NE har inte ordet med, men i Elof Hellquists Etymologisk ordbok står det:

flöj, se flöjstång

flöjstång, till flöj, flöjel (numera sällsynt), sv. dial. flög, ä. nsv. flög(h), fsv. flögh - da. fløj, vimpel, flöjel, flygel; antingen = isl. flaug f., flykt, möjl. även i betyd, ’vimpel’, el. från mlty. vloge, flykt, i plur. i betyd, ’vingar’; i da. har i alla händelser ltysk påverkan egt rum; jfr isl. flug n., flygande o. vimpel; besl. med f l y g a.
När Hellquist säger "numera sällsynt" får man komma ihåg att boken trycktes 1922.
Även SAOB har flöj.

8 kommentarer:

  1. Margaretha,
    jag tog det rätt naturligt, den flög fram i flygande fläng, i stora flöj. Jag har hört i gammal åländsk dialekt,( finns många många),att man också flöjtar fram när man så gott som flyger fram med långa steg.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Förstå sig på blogger den som kan. Din kommentar var där - jag svarade på den och såg att svaret fanns där. Se'n var allt plötsligt borta.
    Men nu finns både din och min första kommentar där - men inte din sista!!!
    Margaretha
    som inte fattar någonting

    SvaraRadera
  4. För en skåning känns ordet väldigt naturligt och lättbegripligt men jag skulle ju inte skriva det i vanlig text.

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    Det verkar som vi alla förstår ordet - men ingen skulle komma på tanken att använda det!
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Margaretha,
    inte lätt att förstå alla gånger vad som händer, men kommentaren for säkert iväg till cyberrymden och svirrar på där just nu.
    Må den svirra på, jag minns inte ens vad jag skrev,så det kan inte ha varit särskilt viktigt i sammanhanget:)
    Karin

    SvaraRadera
  7. Karin,
    Men nu har den ju svirrat (efter att ha svirat?) tillbaka till sin plats!
    Margaretha

    SvaraRadera