onsdag 10 mars 2010

Gumman Tö är på hugget



"Smält min is,
låt min snö
gå i tö",
suckade vintern till våren.

"Kanhända, kanhända om solen vill,
vi vänta väl ännu en månad till,
så kanske det sker", sjöng våren.

.................................... Gustav Fröding
.................................... En vårvintervisa

Just nu verkar det som om gumman Tö har bra fart på sin kvast, så jag hoppas verkligen att det inte dröjer en månad till! Och jag hoppas att snön fort-sätter att dunsta bort, som den gör just nu, utan allt för mycket slask. Vår backe är inte rolig vare sig när det blir isbana eller en bottenlös mjuk massa, som det kan bli om tjälen går ur för snabbt.

Jag har alltid undrat varför vi i Skandinavien inte gör lönnsirap. Vi har det rätta klimatet, och nu är det nog dags — nu när det fryser på nätterna och blir plus-grader på dagarna, då stiger saven.




Den här mannen lärde mig att man visst inte måste ha tillgång till sockerlönnar för att göra sirap — man kan tappa alla lönnar och koka ihop saven till sirap. Vilket jag prövade året därpå — i en mycket blygsam skala — jag tror jag fick ihop ungefär en halv kopp sirap. Det behövs 40 liter sav till 1 liter sirap!


3 kommentarer:

  1. Tack för din hoppingivande törapport! Jag tycker också mig ana att snön minskar.
    Tänk, det var en massa lönnsav som går åt till sirap! Det fick jag smaka i Canada hos makens släktingar.

    SvaraRadera
  2. åååå, sugaring (vad kan det heta på svenska?) är nästan det enda jag saknar från staterna.
    var är bilderna ifrån, n.e.? kanske hälsar jag på syrran så här års nästa år för att få vara med.
    love,

    SvaraRadera
  3. Maggan,
    Ja, fortsätter det så här så hinner vi nog får vår innan hösten är här!
    Inte underligt att lönnsirap är dyrt - det är mycket arbete innan man får slutprodukten.

    Debbie,
    Jag tror faktiskt inte att vi har ett ord för sugaring - vi har ju inte heller fenomenet.
    Jag tog bilden på en sugaring farm i n. h. när jag var där till Marthas bröllop.

    SvaraRadera