söndag 28 februari 2010

Karmeliternunnor

Therese Martin as a Carmelite Nun
She Writing L'Histoire de Son Ame
.
Vad gör man när man hittar en förpackning med något ålderstigen vispgrädde i kylen? Öppnar och luktar, luktar ingenting, smakar — en gnutta bismak?
Jag har så sällan vispgrädde hemma att jag totalt glömde bort att jag köpte 2 dl till för att tillaga något — vad minns jag inte längre.
Medan jag funderar på vad jag ska ta' mig till med grädden sorterar jag anteckningsböcker med recept. Karmeliternunnor, läser jag och minns att jag fun-derade på att ha det med i en receptsamling för några år se'n. Men det fick inte plats och jag testade det inte ens. Det är ett av Gustafva Björklunds recept ur Husmoderns bok, och jag har alla ingredienser till hands.

KARMELITERNUNNOR
2 koppar (1/3 l) tjock grädde
4 ägg
2 koppar hvetemjöl
2 msk rifven mandel
Rifna skalet av ½ citron
1-2 msk strösocker

Äggen vispas kraftigt, mjölet och kryddorna tillröras och sist den till hårt skum vispade grädden. Små bakelseformar smörjas och smeten fyllas till hälften med smeten samt insättas i tämligen varm ugn. Ugnsluckan får ej öppnas under de första 10 minuterna.

Jag använde muffinsformar och gräddade dem i 200° i 20 minuter. Mina nunnor fick lite vit choklad och en klick mahoniasylt i mitten innan jag gräddade dem. Observera att kopparna i det här receptet är svenska kaffekoppar på 1½ dl, och inte amerikanska stora koppar som jag vanligtvis använder.

Varför det heter karmeliternunnor har jag ingen aning om – på nätet hittar jag inga bakverk med det namnet. Däremot får jag lära mig en hel del om Karmeliterorden.

4 kommentarer:

  1. Vill bara säga att jag är glad att jag hittade dig; nu skall jag läsa och njuta.
    ps. kryddkaka är gott med surgrädde.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Välkommen hit!
    Ja, det finns nog rätt mycket man kan göra med sur grädde - men jag är glad att jag äntligen provade nunnorna eftersom jag länge undrat hur de smakade.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Nunnorna lät goda! Roligt med den gammaldags stavningen. Sur grädde har jag nog aldrig provat. Är det alltså gott med sur grädde?

    SvaraRadera
  4. Anne-Marie,
    Sur grädde och mjölk kan man använda till det mesta i matlagning och bakning. Men det är skillnad på sur grädde och dålig grädde (och mjölk). Här får man använda näsan och smaken. Prova dig fram!
    Margaretha

    SvaraRadera