fredag 15 januari 2010

Te med en eremit

En gullig liten tekanna som jag köpt i Polen.
Det enda problemet är att teet inte kommer
ut genom pipen utan forsar fram under locket!
.
Hittar ett tjockt brunt kuvert i brevlådan. Det visar sig innehålla mitt favorit te, Assam Dimakusi. Ett svart te, med rejäl tesmak, som en väninna förgyller min dag med.

St Anthony Visiting St Paul in the Desert
Matthias Grünewald, 1470/80-1528
.
Se'n läser jag att det i dag är eremiten St Pauls (229-342) dag idag. Och när jag lite senare, utan fram-gång, försöker organisera bland kokböckerna, hittar jag recept på "hermits". En småkaka med kryddor som är rätt så vanlig i U.S.A. Eftersom jag aldrig bakar småkakor, om jag inte ska ha gäster, så har jag inte provat det här receptet - men kanske finns det något kakmonster som har lust att prova.
.
Hermits

Rör
1 hg smör
¼ kopp socker


rör ned
1 ägg
¼ kopp apelsinjuice


i en annan skål blanda
1½ kopp mjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk kanel
½ tsk kryddpeppar


Blanda ned de torra ingredienserna i de torra.
Och rör ned
1 kopp russin
½ kopp torkade äpplen
½ kopp hackade dadlar
½ kopp hackade valnötter


Klicka ut på lätt smord plåt. Grädda i 12-15 minuter
.
Har du inte amerikanska koppar finns en sida där man kan omvandla mått.
I U.S.A. där goda mödrar bakar kakor och skickar till sina barn som befinner sig på läger eller universitet, sägs denna kaka tåla att skickas med posten - liksom den är passar att lägga i lunchlådan.
De flesta recept jag sett tidigare innehåller mer socker och ingen torkad frukt. Om namnet vet man inte mycket. Det här hittade jag på nätet:
Hermit cookie recipes have been popular with cookie makers for generations. Grandma made these delicious spice cookies back in the early 1900s when she lived on the Alberta prairie. There are different versions of hermit cookies, but they all contain spices and most contain raisins and/or nuts.
It is not known when or how the distinct name of these cookies originated. Some think they were named hermits because they are often dropped separately onto a cookie sheet and have the appearance of a hermit's brown robe. In any event, you will enjoy trying these easy hermit cookie recipes. Hermit cookies are always delicious!
The American History Cookbook uses a published recipe from an 1877 Portland, Maine cookbook.

You have a excellent chance to find earlier recipes with the name "hermits." This is one of the easier mysteries on the list, as food historians have not studied hermits, nor read through the cookbooks of the 1860s and 1870s well. Since this site has not even picked an early recipe for soft, brown, square hermits, that part of mystery is wide open! Some say that the cookies were named because they look like a hermit's brown sack-cloth robe, but the earliest recipes are for white and round cookies. One possible lead is that the Moravians, an ethno-religious group well-known for thin spice cookies in North Carolina and Pennsylvania, were sometimes called "herrnhutter" in German or Dutch, and that might have sounded like "hermits" to an English-speaking cook. Look for a cookie based on chopped raisins.

4 kommentarer:

  1. Lite för jobbigt för min del ;) Säkert goda annars.

    SvaraRadera
  2. Nja, vet inte om jag tycker de låter goda. Men jobbiga - menar du skära och hacka? Annars är de väl tämligen normaljobbiga.
    Säger jag som tycker alla småkakor är jobbiga i förhållande till vad man får!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Tack, men jag har bakat nog med kakor för den här säsongen. Något litet finns kvar - jag har försörjt olika familjer med kakor i helgerna. Nu blir det bara surdegsbröd i ca ett år framåt.
    Annars gillar jag fruktkakor och detta låter litet åt det hållet. Och inte verkar det särskilt jobbigt. Säger en som gör struvor.

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Du får hellre bjuda mig på surdegsbröd än kaffebröd!
    Margaretha

    SvaraRadera