söndag 17 januari 2010

Nu ska vi läsa

Det var när jag letade efter "Nu ska vi läsa" som jag hittade "400 teckningar till hembygdsundervis-ningen".- Det är lätt att bli sittande vid skåpet med läromedel — där finns en underbar blandning av böcker för alla skolämnen.



Lisette visste inte att Ingrid Vang Nyman hade illustrerat läseböcker, så jag lovade att leta fram en. Det här är andra boken, egentligen letade jag efter den första, som var gul och hade ett mer kvadratiskt format.


Nu ska jag göra en kaka efter ett recept på Lisettes blogg. Det ska bli spännande att smaka på resultatet eftersom jag saknar de flesta ingredienserna

10 kommentarer:

  1. Åh, den där läroboken hade jag också i småskolan! Den är så otroligt trevlig och jag är så ledsen att jag inte har den kvar. Jag ser att det är nummer två - då bör det finnas del ett också?

    Lyckost som har boken kvar!

    SvaraRadera
  2. Smulan,
    Har du sett att Maggan har första delen på sin blogg i dag? Jag har den nog också någonstans - men jag har inte kommit till botten av läromedlen än. Frågan är om jag någonsin gör det!
    Jag minns att jag inte var särskilt imponerad av den här boken när jag gick i småklasserna - jag tyckte att de gamla läseböckerna var finare.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen boken, men när jag försöker minnas vilka läseböcker jag själv hade i skolan är det precis blankt :o

    SvaraRadera
  4. Plats för korrigering.
    Det blev ett missförstånd tidigare. Jag trodde att du Margaretha menade att det fanns någon utgåva - annorlunda, senare, av Sörgården eller Önnemo med Ingrid Vang Nyman som illustratör !!!! Oj, då så fel det kan bli. Men jag vet ju att du har haft trevligt i ditt sökande. Naturligtvis visste jag om alla de här läseböckerna.Jag har en rejäl samling av läseböcker, bl.a. den första "Nu ska vi läsa" den kvadratiska, liksom alla de andra delarna.En annan pärla i min läseboksamling är Jeanna Oterdahls "Första början" från 1928. Den påminner väldigt mycket om "Sörgården" och "I Önnemo"
    Jag minns också en gång en liten kille som lärde sig alla bokstavsverserna utantill, men ibland kunde det bli lite galet som när han skanderade: "Runt omkring kan ORMEN sno, så han blir ett finfint M " ;)) Du har inspirerat mig igen M till att kolla runt i mina gamla bokhyllor. Jättetrevlig sysselsättning.

    SvaraRadera
  5. Del 1 hade jag händerna på härom året, så den borde finnas någonstans bland alla andra böcker ( läs högar, hyllor kassar kartonger...) Så mycket finare än dagens...

    SvaraRadera
  6. Christina,
    Förträngning?

    Lisette,
    Aha!
    Kan meddela att din chokladtryffeltårta blev god fast jag bytte ut ungefär hälften av ingredienserna...

    Ninna,
    Det där med högar, hyllor kassar kartonger, låter bekant! Jag har säkert del ett någonstans...
    Måste tillstå att jag inte har en aning om hur dagens läseböcker ser ut. Kanske lika bra, så slipper jag ondgöra mig över hur fel och fult allt blivit. Annat var det i min ungdom!

    Margaretha

    SvaraRadera
  7. !!! Vad kul att kakan blev bra. Kanske bättre? Vad bytte du ut?

    SvaraRadera
  8. Lisette,
    bra att du frågade innan jag har glömt bort det.
    Att jag gjorde den berodde på att jag hade en dl vispgrädde som jag var tvungen att använda, och så hade jag mandel. Fast inte delade jag den, jag hackade i maskin.
    Smör hade jag fast inte så mycket som det skulle vara.
    Hade bara 200 g choklad, vanlig simpel 44%, så jag hävde i bortåt 5 rejäla matskedar kakao.
    Kesella har jag aldrig hemma - men jag lät min hemgjorda yoghurt rinna av i ett kaffefilter. Hur mycket det blev vet jag inte..
    Skorpor hör inte heller till stapelvarorna, men jag hittade tre småkakor, vit choklad & lingon, och lite kaksmulor.
    Salt är vi inte så förtjusta i så det blev kardemumma i stället.

    Låter nästan som historien om gubben som bytte pipskaft, och något år senare piphuvudet - det var ändå samma gamla pipa som han inte kunde tänka sig att byta ut.
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Vill berätta att jag hittade den första boken av "Nu ska vi läsa" på Tradera. Fick köpa den för 5 (!) kronor. Kul!

    SvaraRadera
  10. Smulan,
    Vilken lycka att hitta något man vill ha - till ett överkomligt pris!
    Margaretha

    SvaraRadera