torsdag 31 december 2009

I backspegeln


Ett par bloggarkompisar har skickat en så'n där lång lista där man ska berätta om man vill ha lussekatter med eller utan russin (gärna russin utan lussekatt), om man har stjärna eller elljusstake (nej) och när jag börjar julpynta (nej). Men som synes visar den bara hur tråkig jag är som inte tycker att julen sitter i mat och pynt, jag tyckte inte att jag kunde på punkt efter punkt visa hur grinig jag är. Så den listan får vara — men hos Nan (och några till) hittar jag något som de kallar "First line meme" som jag tycker är roligare, och dessutom sammanfattar det gångna året.
Man ta'r första meningen i varje månads första inlägg och ser om det säger något om hur året varit.
Eftersom jag nyligen har pratat om "namedraft"* så har jag illustrerat varje månad med en vävnota baserad på inläggets titel.

*Jag har inte kommit på något bra svenskt namn, på den här metoden att göra vävnotor med utgångs-punkt från ord eller namn.
Ordet, eller orden, under månadens namn är vad jag baserat vävnotan på, klickar man på det kommer man till inlägget (hoppas jag).
.

JANUARI
1970 träffade jag Reiko från Japan på ett scoutläger och vi har fortfarande kontakt med varandra.
.

FEBRUARI
Små, små revor i molnen gör att man anar den blå himlen så när talgoxen tränar på sin vårtrudelutt kan man nästan tro att våren lurar runt knuten.
.
MARS

Dagens frukostsamtal kom att handla om ramsor. Den om "Mars, mars måne" har jag inte hört se'n jag var barn.
.

APRIL
Nu kommer den grymma våren
med sol i tak och vägg.
Mina ögon rinna, och hjärnan
är ett tomt och urblåst ägg.
............................. Bo Bergman

.

MAJ
Ett säkert vårtecken när cyklisterna dyker upp på vägarna.

.
JUNI
Nu kommer Juni till min fönsterruta.
Hon vandrar över äng av ärenpris.
Och hennes gröna sidenfållar smeka
var ört i mullen, varje strå och ris.
................................... Viola Renwall
.
Hemma efter en perfekt semester.
.
.
AUGUSTI
Inte det minsta torrt, jag föräkrar! Således fråssade vi både på hembakt bröd och NE:s artiklar i om rättstavning.
.

SEPTEMBER
Lyssnar på radio medan jag är huslig — bestämmer mig för att ge programmet en chans, fast jag är irriterad på skratten, tempot och tramsigheten.
.

OKTOBER
All music is folk music, I aint
never heard no horse sing a song.
.................Louis Armstrong


NOVEMBER
Man bör undvika främmande ord om man har
en adekvat inhemsk vokabulär disponibel.

.
DECEMBER
Nu är den tiden förbi när man frågade varandra om hur barnen mår — nu förhör vi oss om hur föräldrarna har det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar