torsdag 1 oktober 2009

Väljar vånda

Fortsättning på inlägget Önskelistan – fritt fram för alla som vill önska musik i Önska i P2.
.
The Music Lesson
Frans von Defregger
.
All music is folk music, I aint
never heard no horse sing a song.
.................Louis Armstrong
.
Jag har aldrig förstått varför det skulle vara så efter-traktat att få göra ett Sommar-program. Men nu när jag ska välja ett musikstycke så kan jag förstå att möjligheten att få spela "min" musik i ett par timmar framstår som attraktiv. Man kan ju berätta hela sitt liv med musikstycken. Vad jag än tänker välja så är det kopplat till något.
Ett par av er har frågat om man får välja mer än ett stycke. Nu är det ju inte jag som bestämmer det, så jag föreslår att ni väljer hej vilt så får program-makarna besväret att välja ut de slutliga styckena. Inte ofta man kan lassa över beslutsvåndorna på någon annan – så ta chansen!
Själv försöker jag hitta några anteckningar som jag tror försvann när datorn dog i våras – just nu vet jag inte om jag blandat ihop två kompositörer eller om jag missuppfattat ett namn. Jakten går vidare – om än långsamt. Anne som lovat att ställa samman och skicka in listan, tror att hon är i närheten av en dator nästa vecka. Så det vore bra om önskningarna kommer in innan nästa vecka är till ända.

Bifogar några länkar till musikinlägg, hittar jag fler så lägger jag till dem. Har någon tips på fler länkar så skrik till!
.
Bastmattan
.
Miras Mirakel
.
Stribergs Station
.
Nu hoppas jag at alla länkar fungerar och att jag inte blandat bort dem!

11 kommentarer:

  1. Oj vad jag gillade kvinnan som spelade på konsertcittra. Jag vill hörea mer men vet inte vad det finns att lyssna till utom Harry Lime theme.
    tique

    SvaraRadera
  2. Tack tique,
    Jag vet inte heller vad som finns för cittra - ska bli spännande att höra vad det blir till slut.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Rondo för violin och stråkar i A-dur, D438
    vill jag höra.
    hälsningar
    Tina

    SvaraRadera
  4. Eva vill höra något ur Porgy and Bess av Gershwin.
    Fred önskar Concertino in D major, Op. 12 av Heinrich Wilhelm Ernst.
    Trevlig lördag önskar
    vi två

    SvaraRadera
  5. Tina,
    Låter som det är något vackert - men du skrev inte vem kompositören är!

    Eva och Fred,
    Både Gershwin och Ernst hör till mina favoriter. Tack för att ni valde dem!

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Grieg: pianokonsert i A moll opus 16.
    önskar virrpannan

    SvaraRadera
  7. Virrpannan,
    Noterat.
    Grieg kan man inte få för mycket av!
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Jag har ju fått ihop en hel del musikinlägg vid det här laget, men jag tror det här var mitt första http://mirasmirakel.blogspot.com/2008/09/16-r-och-p-vg-till-thrners-i-uddevalla.html

    Jag har legat sjuk och inte orkat fundera något mer på vilket Brahmsstycke det var jag längtade efter...

    SvaraRadera
  9. Mira,
    Ett fint inlägg - jag har lagt till det. Skulle tro att det var så det började för många av oss. Och diskussionerna... de är oändliga!
    Det är flera som behöver betänketid, känn dig inte stressad. Det viktigaste är att du blir kry!
    Christina lämnade ett förslag på ett himmelskt Brahms stycke i "Önskelista" - du kan ju kolla om det är det du menade.
    Sköt om dig!
    Margaretha

    SvaraRadera
  10. Oj då, så kan det gå när man är ivrig på att allt ska bli rätt! Jag kollade titeln minst fem gånger, men kompositören glömde jag bort.
    Franz Schubert ska det va.

    SvaraRadera
  11. Jag älskar Lars-Erik Larssons musik. Helst vill jag höra Lyrisk fantasi, om den är för lång Adagio för stråkorkester.

    SvaraRadera