fredag 9 oktober 2009

Önskelistan just nu

Sista chansen att önska – på måndag morgon skickar vi listan.
.
The Choir Lesson
Auguste Joseph Trupheme (1836-1898)
.
Tack både Anne och Q för att ni tog över önskelistan! Jag vet ju att ingen av er är sysslolös – Anne travade dessutom utan att knota iväg till biblioteket varje dag för att få tillgång till en dator. Men inget ont som inte har något gott med sig – hon blev kompis med biblio-tekspersonalen och raggade dessutom ett par önska-re. Tack!
Vänner och familj fungerar lite grand som körand-ning – när man behöver hämta andan och samla kraft så håller de andra ut tonen.
Nu vet ju alla (nåja, många av er) att jag inte gillar körsång – men den delen gillar jag!
Anne och jag hörde för många år se'n ett stycke på nattradion som vi båda blev förtjusta i. Jo, jag skrev ned namnet, men var korkad nog att låta anteck-ningen ligga kvar i datorn. Ni vet ju alla vad som kan hända med sån't som förvaras i datorn... Jag har ett ställe till att leta på, men har inte orkat dit än – så hittar jag det framöver får vi väl skicka in en önskan då.
Både Haydn och Krommer hör mina favoriter, jag är så glad att det ramlade in ett par önskningar om deras musik på sluttampen – tack till okända Bettan och Britt-Marie! Har en känsla av att det krävs flera program för att få plats med hela vår önskelista, jag är tacksam för att jag slipper göra urvalet!'
.
Anne
har bestämt sig för Adagio satsen ur Oboekonsert i d-moll av Benedetto Marcello.
.
Annkatrin
Jag vill höra något med Rita Streich, henne hör man sällan nu för tiden.
.
Barbro
önskar något med Wiggerskvartetten.
.
Bettan
Joseph Haydn, Cello Concerto No.1 in C, Hob.VIIb:1
.
Britt-Marie
Krommer, jag kan inte leva utan Franz Krommer! Hans Oboe konsert i F-dur, Opus 37.
.
Christina
Sextuor à cordes n° 1 en Si majeur, op.18 av Brahms. För mig är den musiken livet, hjärtat, själen.
.
Fet
Eva
vill höra något ur Porgy and Bess av Gershwin.
.
Fred
önskar Concertino in D major, Op. 12 av Heinrich Wilhelm Ernst.
.
Maggan
Jag önskar mig Concierto de Aranjuez. Den får mig att smälta. Särskilt del 2.
.
Margaretha
våndas in i det sista, bestämmer mig först för något av Charles Dieupart - något ur någon av hans sex sviter för cembalo. Men se'n vacklar jag och börjar tänka på Lis Gunworth, en ung sångerska som jag träffade som barn. Men har aldrig hört talas om henne se'n dess. Spelade hon in fler skivor än den stenkaka jag har? Där sjungor hon till Egon Kjerrmans orkester, Varför kom du inte? och För dej. En önskan som styrs av min nyfikenhet mer än av de musikaliska kvaliteterna.
.
Mette
Nu har jag äntligen bestämt mig. Tror jag!
Villanelle av Dukas.Ska försöka låta bli att ändra mig, fast jag kanske kommer med fler önskningar.
.
Mira
Nu vet jag!!! Jag vill höra Beethovens pianosonat nr 25, op 79 - andantesatsen!
.
Pella
Jag älskar Lars-Erik Larssons musik. Helst vill jag höra Lyrisk fantasi, om den är för lång Adagio för stråkorkester.
.
Reiko
Det finns en fin musik Ryuichi Sakamoto som spelar piano. Min man ska hjälpa mej att lyssna på radio, kanske kan jag höra den musiken.
.
Saga
Jag tycker mycket om harpa och tänkte först önska något med Stina Hellberg Group. Sen hörde jag en fantastisk schweizisk manskör sjunga och nu vill jag höra schweizisk manskör OCKSÅ!
.
Siv
Nu har jag kollat länkarna du skickade och vill fortfarande höra något av Anton August Ferdinand Titz men eftersom jag inte vet vad som finns kan jag bara önska "något" av honom.
.
Tina
Rondo för violin och stråkar i A-dur, D438 av Franz Schubert vill jag höra.
.
Tique
Oj vad jag gillade kvinnan som spelade på konsertcittra. Jag vill höra mer men vet inte vad det finns att lyssna till utom Harry Lime theme.
.
Virrpannan
önskar Grieg: pianokonsert i A moll opus 16.
.
Q
Eftersom jag har sett Ems bilder av hennes mors syster och morfar som spelar på glas, men aldrig hört det, vill jag höra någon spela på glas. Men som flera andra här vet jag inte vad det finns inspelat så jag kan inte precisera mig. Mitt andrahandsval är Sonat i E dur för cello och piano, opus 113 av Alexander Tikhonovich Gretchaninov.
.
Länkar till tidigare inlägg om musik:
.
Bastmattan
Miras Mirakel
Stribergs Station

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar