söndag 18 oktober 2009

Lingonscones och blåbärsmarmelad


Äntligen, kommer det utlovade receptet på blåbärs-marmelad. Ett recept som jag hittade i en veckotid-ning för jag vet inte hur länge se'n. Ett recept som jag slarvade bort – men kunde få igen av en granne som fått det av mig.
Idag serverade jag marmeladen till lingonscones. Ett recept jag haft länge men inte provat tidigare. Jag tror att det kommer från ett australiensiskt par som reste i Skandinavien och blev förtjusta i lingon.


.
Blåbärsmarmelad

1 kg blåbär (ca. 2 l)
och
8 dl socker
Kokas ihop så att så mycket fukt
som möjligt avdunstar.

Tillsätt det
rivna skalet och saften
av
1 citron
.
Den här gången använde jag syltsocker (mindre socker än vad recept föreskrev men minns naturligtvis inte hur mycket mindre) och behövde på så sätt inte koka marmeladen så himla länge som jag gjort tidigare.
.
Lingonscones

Blanda
4 dl mjöl
2½ tsk bakpulver
och skär ner
75 g smör

i en annan skål blandar du
1 ägg
0,6 dl grädde
(4 msk)
1 dl lingonsylt

Blanda vätskan med de torra
ingredienserna. Knåda lätt,
och platta ut degen, den ska vara
drygt en cm tjock. Och ta' med ett
mått ut 10 scones, cirka 5 cm stora.

Grädda i 200º i 10 till 12 minuter.
.
För en gång skull fick jag lika många scones som receptet sa' att det skulle bli – jag brukar antingen få hälften eller dubbelt så många kakor, bullar eller vad det nu är jag gör. Jag fick tillsätta mer mjöl när jag skulle platta ut degen, men det beror naturligtvis på hur stort ägg och hur lös lingonsylt man använder.
Jag anade en svag smak av bakpulver, kanske kan man minska det med en halv tesked.

1 kommentar: