lördag 12 september 2009

Ungefär så här ser den ut, min konsertcittra


Både Christina och Mira har skrivit om udda instrument på sistone. Jag nämnde att jag har en konsertcittra och Mira undrar hur den skiljer sig från en vanlig cittra. För att slippa ge mig in på ämnen jag inte behärskar gav jag mig ut på nätet för att leta efter information. Och jag som hade bestämt mig för att aldrig mer infoga en filsnutt tänkte ändå göra det. Men blogger vägrade att infoga klippet, så den som vill få en lektion får klicka sig fram hit på egen hand.

6 kommentarer:

  1. Aha! Lite rundare i formen och med en extra, nästan som gitarrhals, med egna stämskuvar på vid sidan. Hur spelar man på dem? Jag ska följa länken till ditt klipp nu, och så får vi väl med gemensamma krafter försöka se till att du kan få in filmklipp på din blogg. Ibland är det roligt att kunna göra det. Det hade varit lite svårt för mig och Christina att få till vårt såg-theremin-glasharmonikainlägg annars.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag kollat. Det verkar ju inte helt enkelt och kräver nog en hel massa övelse. Men vackert lät det.

    Förresten, hur gör du när du försöker klistra in klipp?

    SvaraRadera
  3. Det märkliga är att jag fått in andra klipp tidigare - nu gör jag på recis samma sätt och blogger talar om för mig att jag använder förbjudna tecken.
    Och nu när jag prövade igen gick det utan problem!

    Ska locka fram min cittra ur fodralet och fotografera den. Det är så länge se'n jag hade den framme att jag inte riktigt minns hur den ser ut.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. P vill inte vara med!
    Är det inte blogger så är det jag själv - för jag kan väl inte skylla på en nästan ny dator?
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. ...och kanske spela lite på den???

    SvaraRadera
  6. "Och knäpper sakta på cittran.."
    Men då ska man komma ihåg att knäppa är inte synonymt med att spela.
    Och nå'n annan (kung Erik?) lekte bestämt på lutan - det låter enkelt!
    Margaretha
    som inte är SÅ lekfull

    SvaraRadera