söndag 6 september 2009

nu är det höst

Och farans närhet, skuggans fall
och morgondagg, som dröjer kall,
och solens bleknat tunna ljus
och trädens skärpta hårda sus
och ängslig tystnad, allt tar röst
och viskar lågt: nu är det höst.
Din natt blir lång, din dag blir kort,
din värld blir trång. Du måste bort.
000000000 Per Hallström
000000000000 00 Ur Flyttfåglarna
000000000000000000 Skogslandet, 1904






Jag vet inte om lupinerna fattat att det är höst – de kommer med mängder av nya små ljusgröna blad.



Snäckan tycks njuta i sitt solarium – bär man sitt hus med sig är det kanske en uthärdlig, eller till och med trevlig variant. En av hennes (hans, dennes?) huslösa bryllingar, en snigel har flyttat in i garaget medan en annan liiiiiiten gullig snigel har tagit över brevlådan efter ödlorna. Det verkar som även sniglar kan få nog av vätan.

4 kommentarer:

  1. Min värld blir trång. Jag måste bort...

    Detta år känner jag det mer än någonsin och paniken smyger längs husknuten.

    Då kan jag samla ihop mig endast tillfälligt och glädjas åt ditt meddelande att en liiiten snigel flyttat in i brvlådan...

    SvaraRadera
  2. Mira,
    Hoppas att det är en övergående panik!
    En panik som kan åtgärdas.
    Med längre eller kortare utflykter.
    Är det sommarbrist som ta'r sig dessa uttryck - eller är det en årligen återkommande panik?
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Vilka finstämda höstbilder Margaretha!
    Den här sommaren bara försvann, tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Christina,
    Tack!
    Kan det ha varit det märkliga vädret? Jag som aldrig brukar lägga märke till vilket väder vi haft tycker att det varit sällsynt tråkigt väder. Jag har väntat varje dag på att sommaren skulle anlända - och så är det plötsligt höst. Det känns lite snopet.
    Margaretha

    SvaraRadera