söndag 23 augusti 2009

Från limsticka till Lotto

Porträtt av en ung man, 1526
Lorenzo Lotto
0
Tänk, så oändligt mycket det finns att lära sig! Livet kommer aldrig att bli långtråkigt så länge jag har avgrundsdjupa kunskapshål att täppa igen. Det började vid frukostbordet med ordet limsticka – när hörde någon av oss ordet limsticka, limpinne eller limspö senast? Vi minns inte, men det måste ha varit länge se'n. En titt i NE:s ordbok lär oss att det inte ens är upptaget där – jakten gick vidare och vi hittade företeelsen i Svensk uppslagsbok från 1937.
Vem kan motstå att läsa i en uppslagsbok – i all synnerhet som alternativet är att diska.


Med känslig realism har Lorenzo avbildat
Läkaren Giovanno Agostino della Torre och
hans son Niccolò (1515, National Gallery, London),
ett av många beställningsporträtt.

Hur i all världen har jag kunnat undgå att lära känna den italienska konstnären Lorenzo Lotto, f. ca 1480, d. 1556?

"Drottningens av Saba ombordstigning"
Claude Lorraine
0
Eller Claude Lorrain, ca. 1600-1682, också han italiensk konstnär?



Gåvan
Egron Lundgren
0
Eller svensken Egron Lundgren? Han levde från 1815 till 1875 och var även författare. Hos Wikipedia lär jag mig att han kan betecknas som den svenska akvarellkonstens fader.


Och så hittade jag en för mig okänd tonsättare, Antonio Lotti, 1667-1740. Kanske har jag missat honom eftersom jag inte är särskilt förtjust i vokalmusik och han tycks huvudsakligen ha skrivit operor.

Porträtt av Tusnelda Sanders,1928
Vilhelm Lundstrøm
0
Den danske konstnären Vilhelm Lundstrøm,1893–1950, kände jag till, men ta'r ändå med honom här eftersom jag tycker om hans konst.


Inga kvinnor? Jo då, även om det är glest mellan kvinnorna i de gamla uppslags-böckerna (kanske också i de nyare?) så hittade jag Gerda Lundequist-Dahlström, 1871-1951. Jag har aldrig hört talas om henne men min mor kände väl till henne.




PåSladden: Upptäcker att ordet limstång finns med i senaste SAOL.

5 kommentarer:

  1. Faktiskt inte så länge sedan jag hörde limpinne eller rättare Limmepinnen.
    Under ett samtal med pappa om gamla tider så kom det upp.
    Farfar var målarmästare och hade en kompanjon som gick under namnet Limmepinnen.
    Varför, förmäler inte historien men koppling till yrket måste föreligga.
    mvh R

    SvaraRadera
  2. Limsticka... Var det inte en sådan där mojäng som man fångade flugor på? Ehh?

    Jag tycker det är roligt när man går till uppslagsboken för att slå upp något särskilt och så fastnar man i en massa annat och blir lite klokare på kuppen.

    Tack för att du delade med dig av dina små utflykter i uppslagsvärlden.

    SvaraRadera
  3. Renée,
    Smeknamn och öknamn har många gånger en rolig tillkomst - ibland förstår man på en gång varför en person kallas vad de kallas. Andra gånger är det höljt i dunkel och inte ens den som har ett smeknamn minns hur det kom till.

    Mira,
    Ursprungligen var det nog ett redskap som man fångade fåglar med - numera förbjudet i Sverige, men en titt på nätet visar att det tydligen sker illegalt fortfarande!
    Se'n har man nog fångat allehanda insekter med lim - i Gene Stratton Porters böcker fångar man fjärilar så.
    Hua, för gamla tiders flugpapper! Eller finns de fortfarande? Vet inte hur man blir kvitt flugor - har aldrig haft det problemet.

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Nu kom jag ihåg vad hans fru kallades: Limmepottan!
    mvh R

    SvaraRadera
  5. Påminner mig om en av min mors lärare som kallades Klossen - hans fru kallades Klosetten!
    Margaretha

    SvaraRadera