måndag 24 augusti 2009

Associationer


Löpa med limstången
eg. om fågelfångaren med sitt limspö; därav bildlikt om försök att fånga människor med inställsamt tal samt i allmänhet om att springa med sladder.
Pelle Holms "Bevingade ord".
0
Det ena leder till det andra – letar på nätet efter en vacker fågel att pryda detta inslag med och hittar en artikel om strömstaren som burfågel. Eftersom strömstaren är en så'n charmig liten fågel blir jag tvungen att läsa hela den intressanta artikeln.
Så har merparten av eftermiddagen runnit iväg utan att jag skrivit det inlägget jag tänkt – alla andra försummelsen förbigår jag med tystnad.

8 kommentarer:

  1. Du fick inte till det inlägg du hade planerat - men du bjöd oss på en fantastiskt bild på en strömstare. Tack!
    Jag har aldrig sett en strömstare i levande livet, men jag tycker de är så fina.

    SvaraRadera
  2. Christina,
    Bilden är från Wikipedia - jag glömde att skriva det. Vi har strömstarar i en å inte så långt härifrån. Jag har försökt att fotografera dem, men antingen dyker de just när jag trycker på avtryckaren - eller i bästa fall blir det bara en suddig liiiiiiiiiten prick på en sten eller ett isflak.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag förstod att bilden kom från Wikipedia...det kunde jag läsa mellan raderna ;)

    I brist på levande strömstarar har jag en inramad litografi av von Wright, helt underbar. Du har säkert sett den :)

    SvaraRadera
  4. Christina,
    Ah, bröderna von Wright var ju helt suveräna. Jag har John James Audubons Birds of North America som väl är den amerikanska motsvarigheten. Jag tittade just om strömstaren finns där - det gör den men inte exakt den samma som vi har. Vi har ju väldigt få gemensama fågelarter med Nordamerika. Boken är underbar men stor som en familjebibel, en ovanligt stor sådan, så ibland drar jag mig för att ta' fram den.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Jodå. Flugfångarna med lim finns fortfarande kvar. Med naturtrogna flugor tryckta på. Så intet ont anande ska flyga dit och säga Hej kompis...

    SvaraRadera
  6. Mira,
    Så gräsligt! Visserligen kan flugor vara en plåga - men det måste väl finnas andra sätt, nå't de inte gillar lukten på...
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. så fin! jag vet inte vad det är för fågel. är den vanlig här?
    love,

    SvaraRadera
  8. Debbie,
    Dipper heter den på engelska. Cinclus cinclus är det latinska namnet på den arten vi har i Europa. Den ni har i Amerika heter Cinclus mexicanus, den är något ljusare och har ingen vit haklapp. Jag tror att den är tämligen allmän här.
    Margaretha

    SvaraRadera