fredag 12 juni 2009

Pollyanna?

0
Det regnar, himlen är grå och träden gråter kring mitt hus,
0000000000000000000000000 Artur Lundkvist









Det är skönt att tända en brasa, brygga te och sätta sig i den blå fåtöljen med ett boktorn bredvid sig. Den uppslagna boken i knäet skyms helt av min spinnande älskling.

Ute luktar det så gott och ljuset är bra för fotografering – och jag behöver jag inte tänka på var jag står, jag väljer den bästa vinkeln och skuggar ändå inte växten.

Med risk för att bli lynchad får jag tillstå att jag föredrar det här vädret framför extrem värme som jag har svårt för.
Dessutom håller sig växterna längre när det inte är alltför varmt – vi får njuta längre av syrénerna än om det vore hett.

Låter jag värre än Pollyanna? Nu har jag förstås aldrig riktigt förstått vad det är för fel på Pollyannamentaliteten – så länge man inte kräver att alla i ens omgivning ska leka vara-glad-leken.
Eleanor Porter kunde sin sak – hon var ingen litterär författare, men visste precis vilka ingredienser som krävdes för att få till en populär berättelse. Jag läste böckerna ett antal gånger som barn, men var aldrig förtjust i de uppföljare som andra författare skrev.
Det finns flera av Eleanor Porters böcker på Gutenberg – några är förfärligt sentimentala medan några av böckerna som inte är avsedda för barn är roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar