onsdag 20 maj 2009

O, gräs!



Visst är det ett märkligt ord. Även om det finns otroligt många olika grässorter så har jag en känsla av att det finns ännu mer "ogräs". Precis som odjur – en kvalificerad gissning säger mig att alla som läser detta är odjur. Om inte, låt mig veta vilket märkligt djur som kan läsa!

Hur som helst så är jag fascinerad av de växter som växer där de inte bör växa. Vilken styrka och uthållighet! Att dra upp kvickrot eller kirskål försiktigt för att se hur lång rot man lyckas få upp är lika njutningsfullt som det kunde vara att klämma på en finne.


0
Magnolians knoppar sväller – nu talar jag alltså om magnolia sieboldii som blommar hela sommaren med cirka 3-4 cm stora vita blommor. Den är väl ändå inget gräs, och borde alltså vara ett ogräs. Liksom den vackra lupinen som jag tycker mycket om – på rätt plats. Den har ett imponerande rotsystem – vore rötterna ätliga skulle man kunna livnära ett kompani beväringar på rötterna jag drar upp.

0
Vad har det förresten tagit åt Blogger – den berättar inte när det kommer upp nya poster hos blogg-grannarna längre?

4 kommentarer:

  1. Näe, det stämmer. Jag klickar på gamla inlägg för att jag tycker att det var länge sedan det hände något, och då ser jag att det visst hänt något...

    SvaraRadera
  2. Blogger är lite efter ibland, men jag tycker nog ändå att det fungerar skapligt...
    Fin bild du fått till där på humlan! Och det är intressant det där med o-orden, som i det här fallet egentligen endast tagit fasta på den negativa innebörden, inte hela den bokstavliga.

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bilder. Humlebilden är ju alldeles underbar.

    SvaraRadera
  4. Ha! Det halp att gnälla - nu ser det ut som om det funkar. LITE efter tycker jag är OK, men nu dröjde det mer än ett dygn innan de aviserarde nya inlägg.
    Det finns ju rätt många lustiga o-ord. En danska som gick på samma utbildning som jag visste att rolig inte var det samma som danskans rolig och trodde då helt logiskt att orolig var motsatsen till rolig. Det blev en del lustiga missförstånd innan hon kom på att orolig var det samma som danskans orolig. Bor man i norrland så kan saker och ting vara oi - smart!
    Jag gillar smådjur (och större djur) som har vett att sitta stilla till jag tagit ett antal bilder - det här kreaturet var ytterst förbindligt och fotogenique.
    Margaretha

    SvaraRadera