tisdag 26 maj 2009

Livets patience

0
Välkomna förändring också
när du helst av allt vill fly den.
0000000000000000 Ralph Shrader
0
0
Livet är inte en patience – men jag undrar om vi inte lite till mans försöker få det att fungera så. Vi flyttar runt våra tankar och prylar och hoppas att vi i slutändan ska få fyra prydliga högar från äss till kung. Om vi inte utmanar livet ordentligt och använder två lekar – då har vi i bästa fall åtta högar när vi är färdiga. Går den inte ut så är det bara att rafsa ihop korten och börja om från början.

Möjligtvis skulle vi rafsa ihop livet kort lite oftare – ge oss själva en ny chans.
Men man måste hålla reda på sina kort – det är förargligt när man upptäcker att det saknas ett kort eller två i leken. Förr eller senare brukar de ju dyka upp – oftast senare för mig eftersom jag inte drar fram och städar bakom soffan alltför ofta.

Så finns det ju dagar när bara de svarta korten kommer upp och man önskar att det vore lika enkelt att kika (fuska?) i högarna för att se vilket kort man ska vända på.

0

5 kommentarer:

  1. Vilken bra liknelse! Just nu önskar jag också att jag fick upp mindre svarta kort.
    Det låter som vi båda skulle behöva kunna fuska!!!
    kram

    SvaraRadera
  2. En helt ny lek skulle väl inte vara så dumt...
    Må alla dina patiencer gå ut!
    kram,
    M

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Det var ju en jättebra liknelse. Tänkvärd.

    SvaraRadera
  5. Det är kanske tur att liknelsen haltar lite. Jag skulle nog känna mig begränsad med bara 52 eller till och med 104 livskort! Som det nu är kan jag ju gå in för att leva med bara äss i livet. Och bara röda - och hur många som helst!
    Margaretha

    SvaraRadera