torsdag 21 maj 2009

2 koppar regn, 1 msk sol och 3 nypor huslighet

0
har varit dagens huvudingredienser. Tänkte passa på att ta' en rundtur i trädgården medan solen sken – men jag hade inte mer än hunnit nedför trappen så började det regna igen. Det blir ju bättre bilder om inte ljuset är för hårt – men regn var väl inte precis vad jag tänkt mig. Eftersom jag är en aning för stor för att sätta mig under ett kronblad i väntan på att regnet ska upphöra så trotsade jag regnet.

0
Häggen sjunger på sista versen men syrénerna ta'r gott om tid på sig – så semestern varar nog några veckor till.

0
Tulpanbeståndet har tunnats ut med åren – den här ser så ensam ut där den står och trycker under ligustern.

0
Vinkorna på våra breddgrader har svårt att hävda sig gentemot sina syskon i varmare klimat. När vi plan-terade våra vinkor hade jag nyss kommit hem från England och såg för mitt inre öga hur vi snart skulle få lika vackra mattor med vinkor. Men det är glest mellan blommorna.

0
Några enfärgade blommor fotograferar jag varje år i hopp om att få bättre bilder än föregående år. Potentillan med sina gula kronblad blir oftast bara en gul rundel – men tack vare gråvädret i dag fick jag en bild där man kan urskilja de olika delarna.
Vitsippan är en annan blomma som kan vara knepigt att få en bra bild av. Den dubbla som börjar blomma nu är kanske lite mer samarbetsvillig.



0
Vår Gyllenkroks astrakan har gott om knopp så jag hoppas att det blir gott om äpplen på det. Förra året var det rätt glest mellan äpplena.
0
0
I motsats till tulpanerna så förmerar sig narcisserna som inte heller faller sork och rådjur i smaken.
0
0
Silverplister är en annan växt som glatt och villigt brer ut sig – och jag hittar den lite överallt och undrar hur den bär sig åt för att kräla iväg så långt från moderplantan.
0

För att inte vara huslig, så har jag varit ovanligt huslig i dag. Jag har bakat:

  1. cornbread (på bilden)
  2. ciabatta
  3. 1 rabarberpaj
  4. förberett en quiche

Jag är mäkta imponerad av mig själv, och hoppas att alla andra också är det!

6 kommentarer:

  1. Du är väl huslig du som har skrivit en kokbok. Jag har aldrig ätit cornbread är det gott? Får vi recept?
    kram ellen

    SvaraRadera
  2. God morgon!
    Jo, jag är mycket imponerad. Även av dina fina bilder av blommorna i närheten av ert hus.
    Nu har regnet kommit till våra trakter också.
    Varma hälsningar

    SvaraRadera
  3. Dessa din rubriks ingredienser tycker jag blev till ett väldigt lyckat resultat! Tack för det, Margaretha!

    SvaraRadera
  4. Ellen,
    Det var väl ändå att ta' i! Jag har varit med om att sammanställa ett recepthäfta - inte riktigt samma sak!!!
    Jag tycker om cornbread - men långt ifrån alla gör det. Det jag gjorde i går var inte lika gott som det jag brukar göra - men favoritreceptet har kommit bort. Så inte förrän jag hittar det kommer jag att lägga ut det.

    Maggan,
    Så bra att du är imponerad - det kan du fortsätta med med jag har ännu ett bröd i ugnen!
    Det blir nog mer än ett par koppar regn i dag och det lät som större delen av Svealand skulle ha det i dag - så du har nog också gråväder idag.

    Tack Mira!

    Hoppas ni alla har det bra i regnet!
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Blev så sugen på cornbread när jag läste det här att jag blev tvungen att göra en sats. Tack för tipset!
    Gör inte för mycket!
    love,
    D

    SvaraRadera
  6. Darling Debbie,
    Nej, jag ska inte göra för mycket bröd? Nu har jag så jag klarar mig ett tag, det senaste med apple butter blev jättebra.
    Och jag lovar att jag inte gör så mycket annat heller...
    love,
    M

    SvaraRadera