tisdag 24 mars 2009

Vägen genom B





Från Sten Bergman via bicykliska föreningar till Ivan Bilibin.

0

Idag blev vi sittande vid frukostbordet tills det var dags att förbereda nästa måltid. Vi kom att tala om gamla tiders föreläsningsföreningar med tillresta föredragshållare som visade skioptikonbilder. Det var visserligen före min tid men jag har faktiskt hört Sten Bergman tala till sina bilder från Kamtjatka. Det var på Stadsmuseet i Stockholm dit han var inbjuden av fotografiska föreningen. Jag minns inte vilket år det var, men det var säkert ett av hans senare framträdande för hans minne svek honom ofta och hans fru sufflerade.
Så fram kommer NE eftersom ingen av oss visste när han var född och hur länge han levde.
Uppslagsböcker är farliga för dem som inte begåvats med en starkare karaktär än min. Vackra bilder av Giovanni Lorenzo Bernini och Émile Bernard fick mig att läsa artiklarna om dem — jag läser nämligen uppslagsverk enligt den barnsliga metoden att jag låter bilderna fånga mig. Diagram och formler gillar jag det är utmärkta utgångspunkter för mönster. Så jag läste, utan att förstå, om Bernoullis ekvation: "Den säger att längs en s.k. strömlinje i fluiden är summan av tryck, rörelseenergi och potentiell energi per volymenhet en konstant. Om man bortser från förändringar i fluidens potentiella energi, kan Bernoullis ekvation skrivas: p + ½·ρ·v2 = konstant, där ρ är densiteten, p trycket och v strömningshastigheten. Tekniskt utnyttjas lagen vid konstruktion av t.ex. venturirör för flödesmätning."


0

Se'n följer en kort artikel om besman och nu börjar vi associera och spårar ur ordentligt. En god vän till familjen gav mig ett gammalt besman för många år se'n och det blev en lång nostalgisk utvikning innan vi gick vidare till Psykologisk biologi
0
Försöksdjuret kan genom att
trycka pedalen stimulera
sitt "lustcentrum" via
inopererade elektroder.
Pedaltryckandet blir
ofta intensivt och slår
ut annan aktivitet.
00
0
Bestiarium är spännande att läsa om, bilden påminner en del om de gamla bilderna man kan hitta på Gutenberg, letade även där om de hade någon liknande bok. Det fanns en, men den var inte illustrerad.
0
0
Ägnar en lång stund åt att begrunda ett diagram som illustrerar betets tillväxt, och vad man skulle kunna använda det till.
0

Bettital
ännu en illustration som fascinerar mig utan att jag förstår särskilt mycket av texten. Att räkna ut en kons yta har jag kunnat en gång i den grå forntiden. Även om jag redan då insåg att jag förmodligen aldrig skulle få någon praktisk nytta av denna kunskap så var det en del av matten jag tyckte var kul. Men i dag får jag vara glad om jag lyckas räkna ut ytan på på en vanlig rektangel.
0

Bibliotek
en lång artikel som jag inte vågade fördjupa mig. Helt kunde vi ändå inte hoppa över artikeln och vi mindes biblioteken i våra liv. Min mamma minns biblioteket där man inte själv fick leta i hyllorna efter något roligt — man beställde böckerna av bibliotekarien som gick in i helgedomen och återkom med de begärda böckerna. Det gällde att veta vad man ville ha! Själv var jag stamkund på barnbiblioteket vid Medis och ett par skolbibliotek, på den tiden det fanns riktiga skolbibliotek.

0

0
Biffen och Bananen
väcker somriga barndomsminnen till liv. Folket i Bild, där man kunde läsa biffen och Bananen, hamnade så småningom på vårt utedass på sommarön, och där satt jag i timmar och läste om de tre kompisarna Biffen, Bananen och Galento.
0

0
Bikomponentfiber
är inte bara ett häftigt ord, det är en intressant företeelse med ännu en läcker illustration.
0
0
Vid Ivan Bilibin låg en lapp som markerade att jag intresserat mig för honom tidigare. Det finns en hel del av hans bilder på nätet som kan vara värda att kika på.
Tyvärr tog bildningsresan slut här eftersom de husliga sysslorna inte kunde vänta längre.
Jag kan varmt rekommendera Alf Henriksons "Vägen genom A" till dem som inte läst den tidigare.

6 kommentarer:

  1. Åh! Bilibin! Nu måste jag dyka på huvet i bokhyllan igen! Jag har honom!!!

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag avundsjuk! Vad har du - något av eller om honom?
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Kommer ett inlägg strax! Får jag länka till dej?

    SvaraRadera
  4. Visst får du det.
    Men ditt inlägg läser jag i morgon, jag håller på att stänga butiken för dagen.
    G'natt

    SvaraRadera
  5. Här är ett till Bilibin-fan.

    Din länk till Bilibin fungerar inte, bara så du vet.

    SvaraRadera
  6. Tack Christina. jag brukar kolla länkarna, men var nog för trött i går. Nu funkar den.
    Margaretha

    SvaraRadera