söndag 8 mars 2009

Så gör jag väl ett nytt försök då

LITTLE JANE AND THE POOR MAN.

Jag hade tänkt berätta om min lördag med Guten-berg i går när datorn censurerade hela rubbet.
De nya titlarna intresserade mig inte i någon större utsträckning så jag övergick till att leta efter bilderböcker och andra illustrerde böcker — vilket passade min intelektuella nivå utmärkt i går.

Det står sällan ett tryckår i de gamla bilderböckerna som för det mesta inte ens anger en författare och än mindre en illustratör.




CAREFUL be of poor old puss,
00 She catcheth all the mice:
If any rat appears in sight,
00 She chases in a trice.
0
And then she comes and sits her down,

00 And washes all her fur;
How kind and loving doth she look—
00 How pleasant doth she purr.

Ur "The Tiny Picture Book" av anonym författare.
0
Knappast någon författare försitter chansen att komma med pekpinnar.

Do not drink too much.
It is good to be industrious—when our work is done, we may have time to read.
"A Picture Book, for Little Children", av anonym författare och illustratör

Men den bok som jag blev helt bedårad av var "More Russian Picture Tales", Copyright, 1914, 1920, av Valery Carrick.




0
Inte bara datorn är emot mig — när jag ska föra över pengar från ett konto till ett annat får jag ett med-delande som säger att min personliga kod inte är aktiv längre! Jag kan kolla saldot med samma kod — men inte föra över pengar! Det betyder att jag måste till banken i morgon — jag är tacksam för alla tummar som hålls så att jag kommer ned, och framför allt upp för vår backe igen.
0
Ur "Little Mary - The Picture-Book, 1823 av Sabina Cecil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar