torsdag 1 januari 2009

What a thing friendship is —
World without end!
000000000 R. Browning
0
The Yoro Falls in Mino Province
av Katsushika Hokusai (1760-1849)
0
1970 träffade jag Reiko från Japan på ett scoutläger och vi har fortfarande kontakt med varandra. Varje år skickar hon mig vackra japanska kalendrar — årets kalender med japanska träsnitt. Inte kan jag slänga de gamla; förra årets kalender hade bilder av Higashiyama Kaii (1908-1999). Han reste mycket och var särskilt förtjust i norra Europa. Det är intressant att se vår Skandinaviska natur genom ett japanskt filter. Det påminner mig om när jag såg en man stå och fotografera från sin bil rakt ut i en hage. Först förstod jag inte vad han fotograferade, se'n såg jag att det var en björkdunge och att mannen hade ett asiatiskt utseende. För en asiat måste våra vackra björkdungar te sig mycket exotiska.

För mig betyder jul och nyår förnyad kontakt med alla de vänner och släktingar som jag inte umgås regelbundet med. Och naturligtvis massor med minnen — och massor av mejl och brev att besvara. För nuvarande har jag 78 mejl i en fil som heter besvara! Det är mest roligt men också en aning stressande....

I morgon ska jag träffa en av mina gamla elever — hon bor numera i London och kommer bara hem på besök på skolloven med sina söner.

Nancy från Kanada har nyss ringt — vi träffades också på ett scoutläger — 1964.

Jag håller helt med Robert Browning — vad skulle livet vara utan vänner.

2 kommentarer:

  1. Vilken gåva - din japanska vän som du fortfarande har kontakt med!

    Behöver jag tillägga att jag älskar japanska träsnitt sedan jag var liten?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag trodde väl det! Hur kan man låta bli?
    Margaretha

    SvaraRadera