söndag 11 januari 2009

Vad städning kan leda till


Jag för en tämligen ojämn — nej, en mycket ojämn — kamp mot högar av papper som växer och växer. Bestämmer mig då och då för att vara radikal och rycker åt mig en packe för att slänga. Då gäller det att inte titta i högen, gör jag det blir jag fast och nänns inte slänga en bråkdel. Men inte klarar jag av att slänga något osett....
I en av alla dessa spännande högar hittade jag häromdagen ett recept på bröd i lergryta som jag inte kunde låta bli att prova. Det blev bra och jag kommer säkert att baka det fler gånger och kanske variera det en aning. Tyvärr är det bara ett litet klipp utan årtal. Men det har säkert några år på nacken eftersom detta 2 kilos bröd då kostade 6 kronor att baka. Ska försöka räkna ut vad det kostar idag — men då måste jag kolla priser först.


1 msk honung
1 tsk salt
1 tsk färsk jäst
1 liter vatten 37°
6 dl kornmjöl
6 dl rågmjöl
6 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl
1 msk stött kummin eller 1 msk anis och en msk fänkål

Dag 1:
1. Rör ut jästen i degbunke med honung och salt.
2. Slå över det ljumma vattnet. Blanda i korn- och rågmjölet. Degen blir em lös gröt. Täck med plastfolie men lämna en liten glipa öppen. Låt bunken stå i rumstemperatur till nästa dag.

Dag 2:
3. Lägg lerformen (2l) i kallt vatten minst 30 minuter. Blanda degen med grahams- och vetemjölet samt brödkryddorna. Ta upp den ur bunken, knåda den med väl mjölade händer.
4. Ta upp lerformen ur vattnet. Torka av med hushållspapper. Olja formen invändigt.
5. Ställ degen att jäsa med en liten öppning mellan lock ochlergryta tills det bildas rejäla sprickor i degytan. Det tar ca 2 timmar. (Är lite osäker på vad rejäla sprickor är — jag lät den jäsa mer än 2 timmar och sprickorna var inte vad jag kallar rejäla).
6. Sätt den våta lergrytan mitt i ugnen med locket på. Om grytan hunnit torka, får man blöta den utvändigt. Obs. ugnen måste vara kall när grytan sätts in. Sätt ugnen på 200°.
7. Grädda brödet i 2 timmar. Börja ta tid när värmen kommit upp i önskad temperatur. Stäng av ugnen efter de två timmarna och låt brödet grädda färdigt i eftervärmen. Låt gärna grytan stå kvar tills ugnen är helt kall. Brödet smakar bäst efter ett dygn.

2 kommentarer:

  1. Det var verkligen länge sedan jag använde mina lergrytor. Det här receptet såg spännande ut, så jag kanske ska ta och leta fram dom...

    SvaraRadera
  2. Jag är också periodare när det gäller lergrytan. Mest har det nog blivit bröd men ibland gör jag rotsaksgrytor.
    Nästa gång jag bakar det här brödet ska jag vräka i lite frukt och nötter tror jag. Det går säkert att variera i det oändliga.
    Det gick lättare att skära brödet efter en dag - när det fått ligga i lergrytan och mogna. Skärmaskin underlättar eftersom det är så stort och kompakt.
    Margaretha

    SvaraRadera