söndag 21 december 2008

Vem har ätit upp alla Cox Orange?

Mål. af Henriette Sjöberg
avbildningarna utförda efter frukter,skördade vid Ramlösa
nära Hälsingborg 1903 och erhållna från herr N. P. Jensen
0
SVENSKA
FRUKTSORTER
0
I FÄRGLAGDA AVBILDNINGAR
0
50 ÄPPLEN, 25 PÄRON, 15 PLOMMON
0
utgivna av
SVENSKA TÄDGÅRDSFÖRENINGEN
under redaktion av
AXEL PIHL OCH JACOB ERIKSSON
0
ANDRA UPPLAGA 1924
0
Jag behöver små röda äpplen — men de senaste åren har jag inte fått tag på Cox Orange. Finns de inte längre?
Eftersom vi har levande ljus i granen behöver jag små äpplen att hänga i ljushållarna — för att balansera ljusen.

Med jämna mellanrum kommer en lastbil körande med potatis, äpplen och sylt. Den stannar vi systembolaget och där flockades vi kunder i morse för att få våra behov tillgodosedda. Vi väntade och väntade och en efter en troppade de presumtiva kunderna av. Bilen skulle komma halv tio — klockan elva var det bara jag och en annan liten tant kvar och till slut gav också vi upp. Jag traskade iväg till ICA och valde ut de minsta Ingrid Marie jag kunde finna. De är på tok för stora — men vad gör man? Att börja odla Cox Orange är lite sent påtänkt.

Väl hemma pustade jag ut innan jag började skyffla undan all ackumulerad bråte som samlats runt min sköna blå stol. Se'n hade jag tänkt vara lite huslig men den mesta luften hade gått ur mig. Jag fick nöja mig med att röra ihop en "date loaf" medan jag värmde den begagnade middagsmaten.
Receptet härstammar från min tid i Kanada, där dadlar inte är lika säsongsbundna som här. Jag har alltid tyckt att kakan smakar jul och även om jag gör den när andan faller på — så fallar andan oftast på så här års. Det är en bra present, många som inte gillar dadlar gillar ändå kakan.
Nu hoppas jag att energin rinner till under natten för jag har skållat mjöl och kokat hel dinkel för att kunna baka bröd efter frukost. Helst ska ångan räcka till en sats lemon curd också.

5 kommentarer:

  1. Så trist sånt där är, att man passar en tid och sen blir det inget av det.

    Hoppas att Ingrid Marie fungerade någorlunda!

    SvaraRadera
  2. Fick ju frisk luft i alla fall!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Var de en sån som Hasse åt upp nästan själv fast han inte gillar dadlar, fast han visse ju inte att det va dadlar i den. Den är jättegod jag har haft bort receptet du kan väl skriva det här!
    kram från Ellen

    SvaraRadera
  4. Jag glömde att fråga efter de andra dadelrecepten. Du hade nåra goda kakor med dadelfyllning den ena kallade du något jag inte vill skriva här ;-)
    ellen

    SvaraRadera
  5. Tänk att du minns - det var ju en halv evighet se'n! Jag skrattar varje gång jag tänker på det.
    Ledsen att du fått vänta så länge på svar - receptet kommer så småningom.
    margaretha

    SvaraRadera