torsdag 25 december 2008

Dadlar, dadlar, dadlar


Här kommer ett par av de recept som några av er bett om. Båda kakorna är mycket vanlig både i U.S.A. och Kanada. Eftersom jag inte kan förlika mig med dessa länders vansinniga socker(o)vanor använder jag högst hälften av sockermängden som anges i amerikanska recepten — hitintills har inte ens gottegrisarna i bekantskapskretsen klagat. (Här är alltså sockermängden justerad).
Här i obygden kan det vara knepigt att få tag på dadlar hela året så jag brukar hamstra så här års — det går utmärkt att frysa dem.

Jag använder amerikanska koppar när jag mäter upp ingredienser — för dem som inte har sådana kan man få måtten omvandlade här.

Date loaf

Blanda och låt kallna
1 kopp hackade dadlar
1 tsk bikarbonat
1 kopp kokande vatten


rör
30 g smör
½ kopp råsocker

och tillsätt
1 ägg

i ett annat kärl blanda
1 ¾ kopp mjöl
1 tsk bakpulver
1½ kopp hackade valnötter

Blanda de våta och torra ingredienserna och
blanda slutligen ned dadelblandningen.
Grädda i en 1½ liters form i cirka 45 minuter
i 175°
*******
Spicy Matrimonial Squares

Sjud
1 lb hackade dadlar
rivet citronskal från ½ citron
eller
cedro
1 kopp apelsinjuice

tills massan är tjock — låt kallna

blanda
1½ kopp mjöl
½ kopp muscovadosocker
½ tsk bikarbonat
½ tsk kanel
¼ tsk kryddnejlika
¼ tsk muskot
1½ kopp havregryn

blanda ned
170 g smör
(antingen med fingrarna, två knivar,
"a pastry cutter"eller en maskin)

Pressa hälften av blandningen i en liten långpanna
(c:a 525 cm²)Bred ut dadelblandningen och strö
över återstående smulblandning.
Grädda i 190° i 30-35 minuter. Låt kallna, skär i rutor.

Gillar du kryddor så ta mer — eller mycket mer än receptet säger. Den här kakan går att variera i det oändliga. Istället för dadlar kan man breda ut motsvarande mängd sylt, bär, apple butter, lemon butter eller vad man råkar ha hemma. Min favorit är lejonmarmelad. Den gör man så här:
=
Koka 3-4 dl hackade dadlar med en gnutta
vatten —bara bottenskyla — tills de är så mjuka
att man kan mosa dem med en gaffel, allt vatten
ska vara absorberat. Kör dadlarna tillsammans
med 5 dl svarta vinbär i en mixer. Det är allt!
Den marmelad som inte går åt inom en vecka
måste frysas, eftersom den inte är så hållbar.
0
Och till slut ett recept jag hittde på Coops receptsida:
0
Chokladöverdragna dadlar
ca 25 st
0
Ingredienser:
225 g dadlar
100 g mandelmassa
100 g blockchoklad
0
Kärna ur dadlarna. Forma nya kärnor av mandelmassan och fyll dadlarna. Doppa dem i smält blockchoklad och låt stelna i kylen.
Så här smälter du blockchokladen: Bryt chokladen i bitar och lägg dem i en djup tallrik. Ställ den över en kastrull med hett vatten tills chokladen blir mjuk, rör den sedan slät med en sked.

Bilden och nedanstående text har jag stulit från NE. Vill du veta ännu mer om den nyttiga frukten kan du läsa här.

dadel (ytterst av likabetydande grekiska da´ktylos, vilket också betyder 'finger'; vissa etymologer menar att grekiska da´ktylos 'dadel' är en folketymologisk omtolkning av ett ursprungligen semitiskt ord), frukten, dvs. det enfröiga, ätliga bäret, hos dadelpalmen. Den har ett mjukt, saftigt, gulbrunt fruktkött och blir 4–8 cm lång och 2 cm tjock. Fruktväggen är blank, något spröd och ljusbrun till brunsvart. Smaken är mycket söt och aromatisk. Fruktköttet hos torkade dadlar är energirikt och innehåller ca 70 % kolhydrat, främst invertsocker, samt 2 % protein. Det innehåller dessutom vitamin A och flera B-vitaminer samt fosfor, kalcium och järn. Speciellt innehållet av kalium och niacin är betydande. Fruktens enda frö innehåller ca 6 % proteiner och ca 10 % dadelfröolja. Dadeln äts dels färsk, dels torkad. Vid pressning av frukten erhålls s.k. dadelkakor ("agweh"), som tjänar som färdkost för karavantågen.
Den samlade världsproduktionen från främst Algeriet, Tunisien, Irak, Iran, Saudiarabien, Kalifornien, Israel och Australien uppgår till mer än 1,5 miljoner ton. Stora mängder dadlar exporteras från bl.a. Algeriet, Iran och Irak.

4 kommentarer:

  1. Nu har jag gjort date loaf den blev jättegod. om daddlarna räcker ska jag göra den andra (p-kakan!)
    Kude ni äta din limpa eller fick du slänga den?
    kram från Ellen

    SvaraRadera
  2. SLÄNGA! Här slängs ingenting! Den har blivit nytt bröd!
    Jag tänker oxå baka dadel rutor - bra att bjuda vänner som inte äter ägg.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Hur då nytt bröd?
    Ellen

    SvaraRadera
  4. godmorgon!
    jag undrar samma sak som ellen. hur gör du? jag kan baka med recept men utan har jag aldrig vågat.
    anna-lena

    SvaraRadera