söndag 16 november 2008

Tråkig är mitt förnamn


Redan tjuter novemberstormen vid fönstret, himlen är grå, jorden är grå, luften är grå; duvna fåglar, torra löv! Nu blånar nordbons näsa, nu hänger sig engelsmannen, nu fastnar man på vägarna, nu fryser skaldens själ och bergskrevans sista pensé. Nu behövas varma hem och vänliga själar. Elda, elda överallt! November! du är en ful och grämlig gubbe, full av snäsor och frost!
00000000000000000000000(Nina, 1835)
00000000000000000000000Fredrika Bremer


Nog behöver man elda, kommer väl att göra slut på veden om jag fortsätter att brassa på så här.
Det snöade i två minuter i morse men det övergick tack och lov i regn. Vilken tur att vi inte kan påverka vädret — fast det gjorde man visst i Kina under olympiaden — det skulle nog kunna utlösa både grannfejder och världskrig. Jag hör till tråkmånsarna som visserligen tycker att snö är vackert men inte gillar (eller kan) flytta på den. Dessutom är varken kyla eller värme något jag uppskattar — jag skulle nog kunna förevisas som den jämngrå normalsvensken Lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar